Rabu, 31 Ogos 2011

RAMADHAN


ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR,ALLAHU AKBAR,,,,,alhamdulillah syukur kepada ilahi keran rahmat dan hidayahnya sehinggalah saya dapat mengecapi indahnya berhari raya,,,,walaupun raya kali ini saya xbalik kampung rasa sayu dan rasa gembira bercampur baur,,,berasa sedih hendaknya ketika laungan takbir berkumandang,,,saya sedih bukan pasal xbalik kampung tapi adakah lagi kesempatan raya untuk tahun depan,,,,,selamat hari raya kepada semua kaum muslimin dan muslimat,,,,

Khamis, 25 Ogos 2011

Ikhtibar daripada Sebatang pensel

Assalamualikum pembuka bicara,,,,,alhamdulillah syukur kepda ALLAH S.W.T. atas nikmat yang diberikan kepda hamba-hambanya,,,,,diatas kesempatan nie ana nak berkongsi sebuah cerita yang dapat diambil sebagai ikhtibar daripada kalangan pembaca,,,,,,cite nia ana petik daripada sebuah majalah solusi yang bagi ana tajuk nie sangat menarik citer dia macam nie

Pernah seorang anak lelaki bertanya kepada ibunya yang sedang menulis." Apa ibu sedang tulis?Ibu menulis tentang siapa?Atau pengalaman Ibu?" " ibu menulis tentang diri kamu,tapi ada yang lebih penting daripada itu iaitu pensel nie." (sambil menunjukkan pensel yang dimaksudkan) "Apa yang istimewa tentang pensel nie?" tanya si anak."ibu berharap hidupmu adalah seperti pensel ini. Walaupun sebatang pensel,ada lima nilai yang boleh kita pelajari daripadanya. Mahu tahu? " Ya Ibu."

PERTAMA: pensel ini mengingatkan jika kamu boleh membuat sesuatu yang hebat dalam hidup ini . Jangan lupa ibarat pensel,ada tangan yang memegangnya .Maka ingatlah akan adanya kuasa yang membimbing langkah hidupmu iaitu ALALAH S.W.T. dia akan selalu membimbing kita menurut kehendak-Nya.

KEDUA:ketika menulis pensel kerap menjadi tumpul. Ibu terpaksa berhenti untuk mengasahnya. Pensel ini pasti menderita ketika diraut,tetapi hasilnya dia akan menjadi tajam dan bagus tulisanya.Begitu juga kan berlaku dalam hidup kita. Kamu mesti berani menempuh kesusahan kerana ia menjadi baja atau sebab untuk dirimu menjadi lebih baik .

KETIGA:Pensel ini mungkin menghasilkan tulisan yang salah, Namun kita boleh memadamkan dan memebetulkan tulisan ini semula. Begitulah yang ibu harapkan kepada anak ibu ini, sentiasalah memperbaiki kesalahan dalam hidup ini. ia bukanlah sesuatu yang hina kerana dengan memeperbaiki kesalahan, kita akan sentiasa berada dijalan yang benar.

KEEMPAT:tahukah anak ibu mana yang lebih penting; luar atau isi pensel ini? Sudah tentu arang atau karbon didalamnya.Oleh sebab itu, berhati-hatilah dengan apa yng tidak baik dalam diri kamu itu dan hindarilah.

KELIMA: pensel ini selalu meninggalkan tanda atau goresan. Begitu juga kamu, apa sahaja yang kamu buat pasti akan meninggalkan pada diri atau pada orang lain. Ibu berharap kamu akan selalu berhati-hati dan bijak dalam bertindak.

inilah antara kata-kata yang baik untuk si anak membawa prinsip yang positif . Wahai ibu bapa,jangan berputus asa. APa sahaja kata-kata semangat yang kita ulang-ulangkan kepada anak-anak (walaunampak mereka tidak mengendahkan) pasti akan memberi bekas dalam jiwa mereka. Ulang-ulangkanlah.......

Sabtu, 20 Ogos 2011

Jumaat, 19 Ogos 2011

KHATAM AL_QURAAN


Alhamdulillah satu lagi program telah berlangsung di PSP iaitu majlis khatam alquran peringkat politeknik seberang perai anjuran PUSPANITA (JPA) & JPPI .....inilah first time selama hidup saya mengikuti majlis khatam al-quran (tersenyum) , sebelum khatam alquraan suatu pembacaan alquraan telah dilaksanankan secara beramai-ramai yang terdiri daripada beberapa kumpulan,masing-masing kumpulan telah dibagi juzuk yang hendak dibaca,,,,ha kebetulan sya satu kumpulan dengan pensyarah jp terasa seronok pula boleh tadarus bersama dengan pensyarah sambil-sambil memperbaiki bacaan yang sememangnya sangat lemah,,banyak bcaan saya tdi kena tegur sebab tersalah baca,,,maklumlah terasa begegar pula membaca depan pensyarah padahal dorang okey ja sebenarnya, tapi perasaan tu kan kadang-kadang lain daripada yang lain pelik betul...( tersenyum) saya juga bersyukur kerana teguran tersebut ingatkan selama ini bacaan saya OK rupanya KO kena perbanyakkan lagi lh latihan selepas ini.....disini saya juga ingin menyeru kepada sahabat2 sekalian marilah kita memperbetulkan bacaan alquran,,,bagi yang xpandai membaca berusahalah jangn lah merendah diri sangat,,dan jangan malu untuk belajar dan juga jgan jadi bodoh sombong maksudnya sudahlah xtaw baca xnak pula tu belajar itulah yang saya maksudkan ,,,terimah kasih kepada penganjur dan pensyarah pendidik.......

P/S : ana minta maaf sekiranya dalam penulisanku ini ada pihak yang merasa tersinggung,ana cuma makhluk biasa yang sememangnya xterlepas daripada kesilapan,,,,,,,

Khamis, 18 Ogos 2011

TIba-Tiba

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:'jika bulan ramadhan tiba,pintu-pintu syurga dibuka,sedangkan pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan pun dibelenggu."(Riwayat albukhari dan muslim).
mungkin berkat syaitan yang dirantai, maka ramai manusia berwajah iman.topeng syaitan ditinggalkan seketika,apabila mereka berwajahkan iman sepanjang ramadhan,maka apa yng terjadi adalah ibadah yang mengejut.

tiba-tiba ibadah digandakan
tiba-tiba bangun qiamullail
Tiba-tiba tahap kesabaran meningkat
tiba-tiba segala yang LAGHA itu semua ditinggalakan
dan maca-macam lagi.
Okey, tidak mengapa seandainya ibadah sepanjang ramadhan dilakukan secara mengejut,tidak mengapa kalau malaikat raqib sibuk sedikit dan Atib pula tidak disibukkan untuk merekod amalan buruk seseorang.Alhamdulillah jika itu yang berlaku sepanjang ramadan.
Namun jangan ulangi kejutan berupa"tiba-tiba"itu seawal hari pertama GRADUATE dari madrasah ramadan.

tiba-tiba banyak makan.
tiba-tiba mendedahkan aurat.
tiba-tiba terlupa dimana Alquran
tiba-tiba meninggalakan amalan solat-solat sunat
yang sepanajang ramadan dikerjakan seolah-olah wajib
tiba-tiba memulakan semua agenda LAGHA.

apakah semua ini?adakah ini suatu perbuatan membalas dendam?Balas dendam kepada siapa pula ini ?
tidak mengapa tiba-tiba mngerjakan amalan ibadahseolah-olah esok sudah tiada.
Namun adalah suatu yang tidak patut jika tiba-tiba"bertanduk" sebaik takbir syawal bergema.koreksilah diri .Apa niat utama kita berpuasa sebulan? adakah sekadar ingin berpusa dan fokus kepada ibadah hanya dalam tempoh sebulan sahaja?Apakah ibadah sepanjang bulan ramadan dapat menebus semua kealpaan kita daripada mengingati Allah selama 11 bulan berbaki???????????????














Sabtu, 13 Ogos 2011

ALHAMDULILLAH .............

Alhamdulillah selesai sudah aku mengedit blog ini, walaupun kna luang banyak masa tpi masih banyak lagi benda yang aku kena belajar mengenai reka bentuk blog, emh maklumlah aku kena belajar sendiri,,walaumacamna pn terimah kasih kepada ILI kharunnissa ( nama yng indah) kerana telah mengajar aku untuk bwt blog,,,,tpi bla lgi ar kmu bley ajar aku, banyak lagi nie kekurangan yng ada dalam blo nie,,,tpi xpa ada jodoh jumpalah nti kta,,,,,mudah-mudahan dengan adanya blog nie aku boleh menambah ilmu dan menyampaikannya,,,,,yaALLAh permudahkanlah aku untuk menulis perkara-perkara yang baik lgi berfaedah untuk diriku dan orang lain....Amin

Khamis, 11 Ogos 2011

alkisah

haa...ari nie q balik awal bb kelas telah dianjak lbh awal dari biasanya,,,ari nie jga ada kuiz BF tapi entah jwb apa tdi pn x taw sebenarnya soalan2 senang cuma xda rezeki kali kot ( ckp seorng sahbiah),,,,,,bkn2 sebenanya yang q maw cerita tapi q nak cite pasal perubahan yng sangat saya rasa semester nie dimana kwan2 yang biasanya saya rapat dan sama fikrah dengan saya telah menjauh entah knapa q pn xpasti tpi mungkin ini punca daripada saya sendiri,sebenarnya bkan q mau jauhkan diri daripada kmu tapi keadaanku yang x mengizinkan yang membutkan q terpaksa berbuat demikian,,,,q minta maaf sekiranya kelakuanku ini menyinggung perasaan sahabat sekalian, tapi q masih bertanya-tanya kenapa kamu xnak tegur ,q perlukan teguran daripada kamu ,,,,q da jahat sangatkah,sehingga kelakuanku membutkan kmu menyampah,,,q betul-betul minta maaf sekiranya memang begitu,,,,biasanya keadaan nie selalu kita lalui kn tpi adakah kita bermuhasabah diri @ kh kita menyalahkn kwn kita ,,,,,fikir-fikirkanlah...........

Sabtu, 6 Ogos 2011

RAMADHAN OH RAMADHAN..

MUHASABAH RAMADHAN
Hari raya hari kemenangan
hari kesyukuran dilimpah .
Dilipati seni mehnah Ilahi
Apa maksud murni ynag lebih hakiki.

pada nafsu yng dilentur lepas dahaga
Pada fikiran disinar wahyu dan sabda
Pada hari bersih disolat Tarawih
Apakah semunaya telah dimiliki.

puasa mengajar erti ketabahan
menghadap ujian berlandaskan iman
puasa perisai ynag sangat maknawi
penyingkap hjab antara hamba dengan ilahi

puasa Sempurna menahan rohani dan rasa
puasa sederhana menahan indera dan juga anggota
puasa biasa hanya menahan lapar dan dahaga
lalu dimanakah puasa kitta
Adakah masih ditahap lama

lalu muhasabah dihujung ramadhan
sudahkah terbangun jiwa teguh dan kukuh
Atau kolam jiwa masih tercemar keruh
Bersembilu dosa duri angkara

ketika bertahmid,bertakbir,bertasbih
tersakah kita hamba ilahi
yang hanya mampu mengukir tadbir
Sedangkan pada-Nya segala takdir