Ahad, 11 September 2011

AIR TANGAN ORANG YANG MENINGGALKAN SOLAT LEBIH HINA DARIPADA AIR KENCING ANJING HITAM

Tadi saya terbaca satu artikel berkenaan air tangan orang yang tinggalkan solat adalah lebih hina daripada air kencing ANJING Hitam yang berlaku di Zman Nabi Musa ......bermulalah kisah dia,,,,,ada seorang lelaki yang sudah lama berkahwin tetapi dia tidak dikurniakan zuriat, maka dia pn bernazar dalam hati sekiranya isterinya dapat melahirkan anak maka dia akan meminum air kencing anjing hitam,dengan izin ALLAH isteri si lelaki pun mengandung dan melahirkan anak,,maka si lelaki itupn runsing memikirkan nazarnya,,,,dizaman Nabi MUSA jika seseorang bernazar maka   harus ditunaikan,tetapi dizaman Nabi Muhammad sekiranya bernazar dengan benda-benda Haram tidak perlu ditunaiakan tetapi cukuplah dengan membayar dam(denda),,,,lanjut cerita oleh kerana si lelaki tersebut sangat risau maka diapun pergilah jumpa Nabi Musa,dan menceritakan masalahnya,,,,,,,lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu xpayah minum air kencing anjing hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam.


tengok itu baru air bumbung belum lagia air tangan,,,jadi wahai kaum muslimat sekalian janganlah sekali-kali kamu meninggalkan solat kerana air tangan yang engkau berikan kepada anak dan suamimu , kakakmu ,abang-abangmu adalh lebih hina daripada air kencing anjing sekiranya engkau meninggalkan solat kecuali uzur,,,,WALLAHUA'LAM

Sabtu, 3 September 2011

Saudara Islam Belajar Solat

alkisah..........
seorang muallaf yang berbangsa Cina yang bernama LEE baru sahaja memeluk Islam,,,macambiasa hari demi hari LEE merasa x selesa dengan keadaannya yang tidak tahu langsungmengenai islam,,,maka dia pun bertekad untuk mempelajari islam secara mendalam sebagailangkah awal dia pun memeulakan dengan belajar solat sebab perkara yang dituntut oleh islamadalah SOLAT,,,maka LEE pun berjumpa dengan seorang sahabatnya.
"Mansur ,saya ingin minta tolong daripada kamu," pinta Lee dngn santun.
Ya,katakanlah.jika mampu tolong saya akan tolong awak," jawab Mansur , jawapan itu sedikitsebanyak mengurangkan gusaran dihati lee.
"kamu tahu saya baru masuk islam bukan?" kata Lee. "ya, alhamdulillah saya sangatgembira. kawan2 kita semua gembira dngn penghijraan kamu ini." syukurlah ,tapi saya masihmempunyai beberapa masalah."Lee terhenti disitu.

kenapa sahabat?katakanlah. jika mampu saya tolong tanpa syarat. "jika begitu kata kamu legahati saya" apa maslahnya? tanya Mansur.

"boleh kamu ajarkan saya solat?sudah sebulan saya islam namun tak sekali pun saya solat".
"Mengapa kamu tidak masuk ke kelas pengajian saudara muslim?" belumberkesempatan,susah ada waktu lapang. Nasib baik ada kamu dan kawan2 lain. Boleh sayabelajar daripada kamu semua."
"itu ginanya kawan" mereka berdua tersenyum.
jadi bagaimana, boleh atau tidak ajarkan saya solat? kalau boleh ajarkan al-quran sekalipinta Lee sekali lagi.

"Boleh insya-Allah.Malam ni kamu datang rumah saya,pakai elok2 tutup aurat." pesan Mansur.
"kita hendak kemana?"
"Adalah jangan kamu banyak soal."
okelah kalau begitu dalam pukul tujuh begitu saya sampai ya"
"Bagus"
hampir jam tujuh petang,kedengaran suara memeberi salam dari luar rumah Mansur,
Assalamuaikum.diulang2 dngn nyaring.Emak Mansur keluar dan melihat Lee terpacak di depanpintu pagar rumanya.

"Ya Allah,wa'alikumussalam, ingatkan siapa tadi,jemput naik keumah."
"Maaf Mak cik, saya janji hendak jumpa Mansur petang ni. Hendak belajar solatdaripadanya."Alhamdulillah baguslah kalau begitu . Kamu duduk di sini dulu, makcik masukkejutkan Mansur.
Lee senyum, sebenarnya dia tahu tabiat Mansur tidur selepas asar. Mansur bangun malas2.
"kamu sudah sampai rupanya, sudah pukul berapa sekarang?"
"pikil tujuh lebih,"jawab Lee. kamu duduk sekejap saya mandi dan siapkan diri dahulu."

dalam hati Lee terdetik seketika, "susah juga mau belajar solat. Tidak mengapa aki harus sabar, Tuhan sayang orang yang sabar."
Azan Maghrib berkumandang. Mansur sudah siap berbaju melayu berkain palikatn danberkopiah.Lee sedikit pelik.Dia bertanya "kemana"?

"Kemana lagi kemesjidlah. Di sana kamu akan belajar cara bersolat. Marilah!"
"Baik!"
Sampai dimesjid, kebetulan bilal sudah iqamah. Dalam keadaan yang singkat itu Mansur hanyasempat berpesan kepada lee.

"Katanya," Itu adalah tempat imam," sambil menunjukkan mihrab, kamu hanya perlu mengikutsetiap pergerakan imam."

"belumpun sempat Mansur menghabiskan kata2nya , Lee yang teruja terus sahaja maju danduduk disaf paling hadapan, betul2 dibelakang imam.

Hati Mansur berdebar,"Alamak, kacau kalau begini."

solat sudah bermula.Takbir iamam diikuti dengan baik oleh Lee.

Menjadi kebetulan pada hari itu, budak yang paling nakal dikampung telah dipaksa olehemaknya pergi ke masjid. Dia bosan dengan leteran Emaknya terpaksa mengikut perintah.

"Nampaknya, orang Cina itu seperti baharu masuk islam. Tengok sahaja kain pelikatnya, amatkelakar sekali," kata budak itu kepada kawanya.

"Ya apa kata kita kacau dia?" saran kawanya itu.
"Bagus idea kamu."
Budak berdua itu pergi berdiri dibelakang Lee,
Imam yang baharu sahaja membaca surah lazim kemudian bertakbir seterusnya rukuk. Saat inidua orang budak nakal telah menarik kain Lee dengan kuat sekali. Disebabkan ikatan kain tidakkemas, maka ia terurai.

Lee berkata dalam hati, " Macam inikah solat? Mengikut kata Mansur ikut sahaja apa yang orang lakukan."

Tatkala itu Lee pun Mendepakan tangannya dan menyentap keras kain imam yang beradadidepanya. sentapan pertama tidak berhasil kerana kilasan kain pelikat imam amat kemassekaliu.

"Ini tidak boleh jadi. Aku mesti tarik lebih kuat lagi," getus Lee dalam hati. kali ini diamenyentap sepenuh tenaga, dan terlucutlah kain imam.

Imam yang dari tadi sudah tidak merasa selesa dengan gangguan itu sedang menahan marah. Namun sentakan kedua yang melondehkan kainnya hingga ke bawah menyebabkan ia hilangsabar.

Dia lantas mengangkat kaki kanan dan menendang Lee tepat ke muka.

"Aduh!" Lee mengaduh. "Sakitnya! Ganasnya cara solat. Tidak aku sangka hingga ditendangdan berdarah hidung aku, aku mesti melakukan perkara yang sama, " Lurus Lee berfikir.

Dia lantas mengangkat kaki dan menendang-nendang sebanyak dua kali sekuat hati.

Budak 2 nakal menerima habuan dengan sebiji tendangan kuda daripada Lee yang tidak merekasangka. Akibatnya kedua mereka patah hidung dan berdarah.

Mereka menangis dengan kuat sekali.
Akhirnya solat jemaah Maghrib itu batal.

Lee yang kepeningan jatuh tersembam dan mamai. Dibelakangnya kedua-dua budak nakal itujuga tertiarap sambil mengerang kesakitan.

Mansur datang mendapatkan Lee yang hampir pengsan. Terdengar suara Lee terketar-ketar. "Ma....masya-Allah ....sa....sakitnya solat.... ."

Mansur rasa bersalah!


pengajaran

islam itu mudah, maka permudahkanlah urusanya, jangan disulitkan. Namun tidak pula bermaksud boleh mempermudahkan ajaran islam itu.

-penting bagi saudara baharu mendapat kefahaman bahawa islam bukan agama susah difahami dan dipraktikkan. Menjadi tugas umat islam untuk membantu mempermudahkan kefahaman tentang islam buat golongan saudara baharu ini.






Rabu, 31 Ogos 2011

RAMADHAN


ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR,ALLAHU AKBAR,,,,,alhamdulillah syukur kepada ilahi keran rahmat dan hidayahnya sehinggalah saya dapat mengecapi indahnya berhari raya,,,,walaupun raya kali ini saya xbalik kampung rasa sayu dan rasa gembira bercampur baur,,,berasa sedih hendaknya ketika laungan takbir berkumandang,,,saya sedih bukan pasal xbalik kampung tapi adakah lagi kesempatan raya untuk tahun depan,,,,,selamat hari raya kepada semua kaum muslimin dan muslimat,,,,

Khamis, 25 Ogos 2011

Ikhtibar daripada Sebatang pensel

Assalamualikum pembuka bicara,,,,,alhamdulillah syukur kepda ALLAH S.W.T. atas nikmat yang diberikan kepda hamba-hambanya,,,,,diatas kesempatan nie ana nak berkongsi sebuah cerita yang dapat diambil sebagai ikhtibar daripada kalangan pembaca,,,,,,cite nia ana petik daripada sebuah majalah solusi yang bagi ana tajuk nie sangat menarik citer dia macam nie

Pernah seorang anak lelaki bertanya kepada ibunya yang sedang menulis." Apa ibu sedang tulis?Ibu menulis tentang siapa?Atau pengalaman Ibu?" " ibu menulis tentang diri kamu,tapi ada yang lebih penting daripada itu iaitu pensel nie." (sambil menunjukkan pensel yang dimaksudkan) "Apa yang istimewa tentang pensel nie?" tanya si anak."ibu berharap hidupmu adalah seperti pensel ini. Walaupun sebatang pensel,ada lima nilai yang boleh kita pelajari daripadanya. Mahu tahu? " Ya Ibu."

PERTAMA: pensel ini mengingatkan jika kamu boleh membuat sesuatu yang hebat dalam hidup ini . Jangan lupa ibarat pensel,ada tangan yang memegangnya .Maka ingatlah akan adanya kuasa yang membimbing langkah hidupmu iaitu ALALAH S.W.T. dia akan selalu membimbing kita menurut kehendak-Nya.

KEDUA:ketika menulis pensel kerap menjadi tumpul. Ibu terpaksa berhenti untuk mengasahnya. Pensel ini pasti menderita ketika diraut,tetapi hasilnya dia akan menjadi tajam dan bagus tulisanya.Begitu juga kan berlaku dalam hidup kita. Kamu mesti berani menempuh kesusahan kerana ia menjadi baja atau sebab untuk dirimu menjadi lebih baik .

KETIGA:Pensel ini mungkin menghasilkan tulisan yang salah, Namun kita boleh memadamkan dan memebetulkan tulisan ini semula. Begitulah yang ibu harapkan kepada anak ibu ini, sentiasalah memperbaiki kesalahan dalam hidup ini. ia bukanlah sesuatu yang hina kerana dengan memeperbaiki kesalahan, kita akan sentiasa berada dijalan yang benar.

KEEMPAT:tahukah anak ibu mana yang lebih penting; luar atau isi pensel ini? Sudah tentu arang atau karbon didalamnya.Oleh sebab itu, berhati-hatilah dengan apa yng tidak baik dalam diri kamu itu dan hindarilah.

KELIMA: pensel ini selalu meninggalkan tanda atau goresan. Begitu juga kamu, apa sahaja yang kamu buat pasti akan meninggalkan pada diri atau pada orang lain. Ibu berharap kamu akan selalu berhati-hati dan bijak dalam bertindak.

inilah antara kata-kata yang baik untuk si anak membawa prinsip yang positif . Wahai ibu bapa,jangan berputus asa. APa sahaja kata-kata semangat yang kita ulang-ulangkan kepada anak-anak (walaunampak mereka tidak mengendahkan) pasti akan memberi bekas dalam jiwa mereka. Ulang-ulangkanlah.......

Sabtu, 20 Ogos 2011

Jumaat, 19 Ogos 2011

KHATAM AL_QURAAN


Alhamdulillah satu lagi program telah berlangsung di PSP iaitu majlis khatam alquran peringkat politeknik seberang perai anjuran PUSPANITA (JPA) & JPPI .....inilah first time selama hidup saya mengikuti majlis khatam al-quran (tersenyum) , sebelum khatam alquraan suatu pembacaan alquraan telah dilaksanankan secara beramai-ramai yang terdiri daripada beberapa kumpulan,masing-masing kumpulan telah dibagi juzuk yang hendak dibaca,,,,ha kebetulan sya satu kumpulan dengan pensyarah jp terasa seronok pula boleh tadarus bersama dengan pensyarah sambil-sambil memperbaiki bacaan yang sememangnya sangat lemah,,banyak bcaan saya tdi kena tegur sebab tersalah baca,,,maklumlah terasa begegar pula membaca depan pensyarah padahal dorang okey ja sebenarnya, tapi perasaan tu kan kadang-kadang lain daripada yang lain pelik betul...( tersenyum) saya juga bersyukur kerana teguran tersebut ingatkan selama ini bacaan saya OK rupanya KO kena perbanyakkan lagi lh latihan selepas ini.....disini saya juga ingin menyeru kepada sahabat2 sekalian marilah kita memperbetulkan bacaan alquran,,,bagi yang xpandai membaca berusahalah jangn lah merendah diri sangat,,dan jangan malu untuk belajar dan juga jgan jadi bodoh sombong maksudnya sudahlah xtaw baca xnak pula tu belajar itulah yang saya maksudkan ,,,terimah kasih kepada penganjur dan pensyarah pendidik.......

P/S : ana minta maaf sekiranya dalam penulisanku ini ada pihak yang merasa tersinggung,ana cuma makhluk biasa yang sememangnya xterlepas daripada kesilapan,,,,,,,

Khamis, 18 Ogos 2011

TIba-Tiba

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:'jika bulan ramadhan tiba,pintu-pintu syurga dibuka,sedangkan pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan pun dibelenggu."(Riwayat albukhari dan muslim).
mungkin berkat syaitan yang dirantai, maka ramai manusia berwajah iman.topeng syaitan ditinggalkan seketika,apabila mereka berwajahkan iman sepanjang ramadhan,maka apa yng terjadi adalah ibadah yang mengejut.

tiba-tiba ibadah digandakan
tiba-tiba bangun qiamullail
Tiba-tiba tahap kesabaran meningkat
tiba-tiba segala yang LAGHA itu semua ditinggalakan
dan maca-macam lagi.
Okey, tidak mengapa seandainya ibadah sepanjang ramadhan dilakukan secara mengejut,tidak mengapa kalau malaikat raqib sibuk sedikit dan Atib pula tidak disibukkan untuk merekod amalan buruk seseorang.Alhamdulillah jika itu yang berlaku sepanjang ramadan.
Namun jangan ulangi kejutan berupa"tiba-tiba"itu seawal hari pertama GRADUATE dari madrasah ramadan.

tiba-tiba banyak makan.
tiba-tiba mendedahkan aurat.
tiba-tiba terlupa dimana Alquran
tiba-tiba meninggalakan amalan solat-solat sunat
yang sepanajang ramadan dikerjakan seolah-olah wajib
tiba-tiba memulakan semua agenda LAGHA.

apakah semua ini?adakah ini suatu perbuatan membalas dendam?Balas dendam kepada siapa pula ini ?
tidak mengapa tiba-tiba mngerjakan amalan ibadahseolah-olah esok sudah tiada.
Namun adalah suatu yang tidak patut jika tiba-tiba"bertanduk" sebaik takbir syawal bergema.koreksilah diri .Apa niat utama kita berpuasa sebulan? adakah sekadar ingin berpusa dan fokus kepada ibadah hanya dalam tempoh sebulan sahaja?Apakah ibadah sepanjang bulan ramadan dapat menebus semua kealpaan kita daripada mengingati Allah selama 11 bulan berbaki???????????????














Sabtu, 13 Ogos 2011

ALHAMDULILLAH .............

Alhamdulillah selesai sudah aku mengedit blog ini, walaupun kna luang banyak masa tpi masih banyak lagi benda yang aku kena belajar mengenai reka bentuk blog, emh maklumlah aku kena belajar sendiri,,walaumacamna pn terimah kasih kepada ILI kharunnissa ( nama yng indah) kerana telah mengajar aku untuk bwt blog,,,,tpi bla lgi ar kmu bley ajar aku, banyak lagi nie kekurangan yng ada dalam blo nie,,,tpi xpa ada jodoh jumpalah nti kta,,,,,mudah-mudahan dengan adanya blog nie aku boleh menambah ilmu dan menyampaikannya,,,,,yaALLAh permudahkanlah aku untuk menulis perkara-perkara yang baik lgi berfaedah untuk diriku dan orang lain....Amin

Khamis, 11 Ogos 2011

alkisah

haa...ari nie q balik awal bb kelas telah dianjak lbh awal dari biasanya,,,ari nie jga ada kuiz BF tapi entah jwb apa tdi pn x taw sebenarnya soalan2 senang cuma xda rezeki kali kot ( ckp seorng sahbiah),,,,,,bkn2 sebenanya yang q maw cerita tapi q nak cite pasal perubahan yng sangat saya rasa semester nie dimana kwan2 yang biasanya saya rapat dan sama fikrah dengan saya telah menjauh entah knapa q pn xpasti tpi mungkin ini punca daripada saya sendiri,sebenarnya bkan q mau jauhkan diri daripada kmu tapi keadaanku yang x mengizinkan yang membutkan q terpaksa berbuat demikian,,,,q minta maaf sekiranya kelakuanku ini menyinggung perasaan sahabat sekalian, tapi q masih bertanya-tanya kenapa kamu xnak tegur ,q perlukan teguran daripada kamu ,,,,q da jahat sangatkah,sehingga kelakuanku membutkan kmu menyampah,,,q betul-betul minta maaf sekiranya memang begitu,,,,biasanya keadaan nie selalu kita lalui kn tpi adakah kita bermuhasabah diri @ kh kita menyalahkn kwn kita ,,,,,fikir-fikirkanlah...........

Sabtu, 6 Ogos 2011

RAMADHAN OH RAMADHAN..

MUHASABAH RAMADHAN
Hari raya hari kemenangan
hari kesyukuran dilimpah .
Dilipati seni mehnah Ilahi
Apa maksud murni ynag lebih hakiki.

pada nafsu yng dilentur lepas dahaga
Pada fikiran disinar wahyu dan sabda
Pada hari bersih disolat Tarawih
Apakah semunaya telah dimiliki.

puasa mengajar erti ketabahan
menghadap ujian berlandaskan iman
puasa perisai ynag sangat maknawi
penyingkap hjab antara hamba dengan ilahi

puasa Sempurna menahan rohani dan rasa
puasa sederhana menahan indera dan juga anggota
puasa biasa hanya menahan lapar dan dahaga
lalu dimanakah puasa kitta
Adakah masih ditahap lama

lalu muhasabah dihujung ramadhan
sudahkah terbangun jiwa teguh dan kukuh
Atau kolam jiwa masih tercemar keruh
Bersembilu dosa duri angkara

ketika bertahmid,bertakbir,bertasbih
tersakah kita hamba ilahi
yang hanya mampu mengukir tadbir
Sedangkan pada-Nya segala takdir


Jumaat, 25 Februari 2011

antara Anjing Dan AWek Cun

Lembu: Hai anjing , apa habaq? Macam ada yg x kene je?

ANJING: Aku tengah tension nih.Mau ja q gigit mnusia tadi.

LEMBU : Eh, KEnapa?

ANJING : Aku lalu tepi dua org manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba c leleki terperanjat dan terus melompat dan kerkata " Hoi Anjing, pergi jauh-Jauh NAJIS !".

LEMBU : Ya lah. Ko kan HARAM.Najis tahap berat bagi manusia .Biasalah tu....

ANJING: Klau q najis sekali pon,kalau dia sentuh q , bley lgi disamak . yng dia sentuh dan RABA-raba AWek dia tu apa? Bleh Ke nak samak DOSA?

LEMBU : Batul tu.Memegang wanita yng bukan Mahram tanpa ikatan yng sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko Anjing, malah tak boleh suci sekalipon disamak.

ANJING : Wah ...ayat ko memang Power la.......manusia kena ubah pepatah "pandai macam LEMBU"

p/s:

sedikit penjelasan:
daripada satu hadis yng diriwayatkan daripada ibnu Majah menyatakan bahawa " Bergomolan dngn BAbi ( khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dngn bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yng bukan mahram". bersentuhan dngn segaja dan apatah lagi bertujuan syahwat adalah berdosa dan wajib bertaubat bagi membersihkan dosa. sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci bukan bertaubat.menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan(dosa) atau maksiat. Tetapi menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yng lain yng maksudnya, "Sesungguhnya kepala yng ditusuk dngn besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yng bukan sejenis yng tidak halal baginya". ( Riwayat At-Tabrani dan Baihaqi)

"katakanlah lagi kepadanya: adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui ? sesungguhnya orang-orang yng dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna". (Surah Zumar:9)

Jumaat, 28 Januari 2011

DOA

Sesungguhnya Engkau tahu

Bahawa Hati-hati ini berpadu

berhimpun dalam naungan cintamu

bertemu dalam ketaatan

bersatu dalam perjuangan

menegakkan syariat dalam kehidupan


kuatkanlah ikatanya

kekalkanlah cintanya

tunjukilah jalan-jalanya

terangilah dengan cahayamu yang tidak pernah padam

ya rabbi bimbinglah kami


lapangkanlah diri kami dengan karunia iman

dan indahnya tawakkal padamu

hidupkan ma'rifatmu

matikan dalam syahid dijalanmu

engkaulah pelindung dan pembela