Jumaat, 25 Februari 2011

antara Anjing Dan AWek Cun

Lembu: Hai anjing , apa habaq? Macam ada yg x kene je?

ANJING: Aku tengah tension nih.Mau ja q gigit mnusia tadi.

LEMBU : Eh, KEnapa?

ANJING : Aku lalu tepi dua org manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba c leleki terperanjat dan terus melompat dan kerkata " Hoi Anjing, pergi jauh-Jauh NAJIS !".

LEMBU : Ya lah. Ko kan HARAM.Najis tahap berat bagi manusia .Biasalah tu....

ANJING: Klau q najis sekali pon,kalau dia sentuh q , bley lgi disamak . yng dia sentuh dan RABA-raba AWek dia tu apa? Bleh Ke nak samak DOSA?

LEMBU : Batul tu.Memegang wanita yng bukan Mahram tanpa ikatan yng sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko Anjing, malah tak boleh suci sekalipon disamak.

ANJING : Wah ...ayat ko memang Power la.......manusia kena ubah pepatah "pandai macam LEMBU"

p/s:

sedikit penjelasan:
daripada satu hadis yng diriwayatkan daripada ibnu Majah menyatakan bahawa " Bergomolan dngn BAbi ( khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dngn bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yng bukan mahram". bersentuhan dngn segaja dan apatah lagi bertujuan syahwat adalah berdosa dan wajib bertaubat bagi membersihkan dosa. sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci bukan bertaubat.menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan(dosa) atau maksiat. Tetapi menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yng lain yng maksudnya, "Sesungguhnya kepala yng ditusuk dngn besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yng bukan sejenis yng tidak halal baginya". ( Riwayat At-Tabrani dan Baihaqi)

"katakanlah lagi kepadanya: adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui ? sesungguhnya orang-orang yng dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna". (Surah Zumar:9)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen jangan x comen hehe